Oslofjorden,,Oslo,,Norway

Ny støtteordning skal bidra til å rense Oslofjorden for nitrogen

Det koster mye å oppgradere landets renseanlegg, men fortsatt slippes det ut alt for mye nitrogen i Oslofjorden. Denne høsten vil regjeringen opprette en støtteordning som skal få fart på oppgraderingen i kommunene.

Ifølge Miljødirektoratet må tilførselen av nitrogen raskt reduseres for å bedre tilstanden i Oslofjorden. Nå har regjeringen varslet at en ny tilskuddsordning rettet mot kommunene rundt fjorden.

– Noen kommuner har oppgradert sine rensesystemer, men altfor mange har latt være. For å få fortgang i oppgraderingen av renseanlegg bidrar regjeringen med penger til en tilskuddsordning til kommuner som planlegger nitrogenfjerning. Ordningen skal være på plass i løpet av høsten, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

I første omgang blir det satt av 12 millioner kroner til ordningen, som er en del av Oslofjordsatsingen. I tillegg skal kapasiteten i Miljødirektoratet styrkes og hos Statsforvalteren slik at saksbehandlingen vil gå raskere når nye tillatelser søkes om. I tillegg vil regjeringen se på hvordan den kan få flere kommuner til å samarbeide om nye løsninger for renseanlegg og ledningsnett.

– Oslofjorden lider, det haster, og løsningen er lokal. Derfor er det bra at regjeringen nå bidrar til at kommunene kan komme i gang med planleggingen av nye renseløsninger som hindrer nitrogenavrenning. Nå håper jeg kommunene kjenner sin besøkelsestid, sier stortingsrepresentant Ole André Myhrvold (Sp) fra Østfold.

Flere artikler

Lansering av kunskapsløyper allemannsretten
Ny digital satsing på allemannsretten langs Oslofjorden
niva-foto
Restaurering av marin natur kan hjelpe Oslofjorden
d0fd49eb7e354cb2bd882cae40a607d583ae83b7e007493fb92e60a3ab0a2700
– Legger frem ny plan med kraftfulle tiltak
2026-06-17_Åpning-fjordlab-13
Lanserte to nye tilbud som gir bedre innsikt om Oslofjorden